Boijmans Agenda 2018Boijmans Agenda 2018Boijmans Agenda 2018

Boijmans Agenda 2018

Hoogtepunten anders belicht

  • Auteur(s):
    Alex de Vries
  • Jaartal:
    2017
  • Taal:
    nederlands, engels
  •  
  • Ontwerp:
    Tessa van der Waals
  • Afmetingen:
    19 x 22,5 cm
  • ISBN:
    978-90-6918-3
  •  
  • Uitvoering:
    ringband
€ 17,50
bestel

De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen kent tal van hoogtepunten met grote kunsthistorische betekenis. Sommige staan iedere kunstliefhebber op het netvlies. In deze 70ste weekagenda zijn er 27 bij elkaar gebracht om ze eens op een andere manier te belichten. De beroemde werken gaan elk de dialoog aan met een onbekendere tegenhanger uit de collectie. Zo verschilt de manier waarop Oskar Kokoschka een mandril afbeeldt immens van de weergave van een paardenhoofd door Fra Bartolommeo. Bij Kokoschka is het dier in een explosie van kleuren geschilderd, terwijl Fra Bartolommeo een onstuimig briesend paard met academische beheersing levendig uitbeeldt. Soms liggen er eeuwen tussen kunstwerken en zijn er toch constanten in de benadering van de kunstenaars te ontdekken. Een zelfportret van Charley Toorop vertoont overeenkomsten in de gelaatsuitdrukking met het portret van Pietro Cenni, toegeschreven aan Francesco Francia, dat 440 jaar eerder is gemaakt.
De geliefde werken uit de collectie brengen ook associaties teweeg die minder voor de hand liggen. Zo veroorzaakt de vormovereenkomst tussen een abstract schilderij van Mark Rothko en een Nederlandse brievenbus een kleine kortsluiting in het denken over de invloed van autonome kunstwerken op de manier waarop we de openbare ruimte inrichten. Die wisselwerking tussen kunst en vormgeving is ook in andere opzichten opvallend: een prent van Hendrik Vredeman de Vries blijkt een virtuoos model voor het inlegwerk van een zeventiende-eeuwse houten buffetkast.
Verschillen, overeenkomsten, contrasten, ontleningen en tegenstellingen komen aan bod: de grootste sculptuur naast de kleinste prent, het meest of het minst gevraagde werk van een kunstenaar voor een bruikleen, bedachtzame aanblik tegenover banale weergave. Deze agenda is een eerbetoon aan de roem en het genie van bekende kunstenaars, maar ook aan de anonieme artiest, zoals de Meester van het Geborduurde Lover, die evengoed de collectie van het museum verrijkt.

terug